Tuesday, November 25, 2014

Cheat's Lemon Cheesecake (Tanpa Cheese)






Assalamualaikum...






Haluuu...






Cheesecake ni org panggil cheat's cheesecake sebab cheesecake ni x pakai cheese..Peningkan? nama cheesecake tapi x pakai cheese...hehe Ni sebab tengok masterchef haritu, asal tengok masterchef je rasa lapar sebab nampak sedap sangat deorg masak. Kek ni salah satu menu ade dalam cite tu, magic uhhh buat cheesecake x guna cream cheese. 

Memula macam x cayer tau tapi bila da try buat pastu bagi incik husband try. Tanye die kek ape ni? die pun ckp cheezy lemon cake..hehehehe maksudnya berjaya la buat cheesecake ni...ngeee Yang paling best kek ni senang je nak buat dan x perlukan banyak bahan. Lagi 1 x payah nak guna oven pun.








Bahan - Bahan :

200g Digestive Biskut (oreo pun bleh gak)
100g Butter (dicairkan)
250ml Susu Pekat
250ml Whipping Cream
2 Biji Jus Lemon
1 Biji Parutan Kulit Lemon




Cara - Cara :

1.     Hancurkan biskut sampai biskut jadi serbuk. Kalau pakai biskut oreo hancurkan dengan cream die skali, tak payah buang. Pakai food processor lagi senang nak hancurkan biskut tu.

2.     Masukkan butter yang telah dicairkan ke dalam biskut yang telah dihancurkan tadi. Kacau biskut dengan butter tadi then jadikan die base kek kite dengan masukkan biskut ke dalam loyang dan tekan² sehingga rata.

3.     Masukkan ke dalam fridge sementara kite nak buat filling die.

4.     Pukul susu pekat sehingga kembang kemudian masukkan jus dan parutan kulit lemon tadi dan kacau, kemudian ketepikan.

5.     Pukul whipping cream di dalam bowl yg lain sehingga kembang atau bese org pakai istilah bertanduk. Tanduk kambing pun boleh..hehe

6.   Masukkan whipping cream tadi ke dalam adunan susu pekat dan kacau sebati.

7.     Masukkan adunan ke dalam loyang yang berisi biskut tadi kemudian masukkan ke dalam fridge selama 5 jam atau semalaman.


Ciapp...










Tadaaa..... senang kannn...







Bye²...

2 comments:

  1. salam kenal.. besnyer cis kek x guna cream cheese... menjimatkan.. nak try le...

    ReplyDelete
  2. kannn...lagipun senang je nak buat..

    ReplyDelete